530 877 776
biuro@nmsilesia.pl
Reklama w Panoramie Firm

Czy Panorama Firm (Eniro) to dobra forma reklamy?

Bardzo często, zdarza mi się słyszeć od klientów powyższe pytanie. Oczywiście jednoznaczna odpowiedź nasuwa się sama, jednak postarajmy się zglębić problem nieco bradziej.

Eniro Polska (Dawniej Panorama Firm) czasy rynkowej świetności (a przede wszystkim użyteczności) ma już dawno za sobą. Być może niektórzy jeszcze pamiętają pierwsze polskie Yellow Pages i właśnie na tym bazuje firma, która w moim mniemaniu średnią wieku swoich "świadomych" klientów  ma w wieku powyżej 45+.

Możemy nieco zgłębić bardzo obszerną ofertę reklamową firmy i  wypunktować podstawowe jej braki.

Pomijając to, że na pf.pl mało kto wchodzi, a jeszcze mniej osób korzysta z zamieszczonych tam wizytówek, stron i często nieaktualizowanych od dziesięcioleci danych firm. Telemarketerzy Eniro przedstawiają ofertę w samych superlatywach. Zaczynając od tego, że tworzą nam stronę internetową, "pozycjonują" nas, to jeszcze przekierowują do nas klientów.

Najprościej będzie w punktach przedstawić braki z którymi trudno dyskutować:

1. "Z Panoramy Firm korzystają miliony polskich firm" - Firmy które występują w pf.pl to przede wszystkim dane firm zassane z różnorakich źródeł, lata temu. Wystarczy wziąć telefon i sprawdzić ich aktualność. Na 10 firm w pf.pl około 5 już dawno nie istnieje.

2. "Panorama Firm przekieruje do nas klientów" - jak na ceny "Wizytówki" w pf opiewającą w różnych pakietach w granicach 800-2800 zł to skuteczność tej reklamy jest mizerna. Dwa lata temu dostałem szczegółowe statystyki roczne ze skuteczności tego rodzaju "kampanii". 18 wejśc na "Wiztówkę" za 800zł to wręcz bezczelność. Szczególnie jeśli wiemy, że w tych 18 wejściach zliczone zostały boty pobierające dane oraz telemarketerzy tworzący swoje bazy klientów.

3. "Panorama Firm tworzy dla Ciebie stronę WWW" - zacznijmy od tego że strona ta służy w 90% interesom pf, a nie Twoim. Jeśli wydajesz rocznie 2000zł na "stronę" w pf.pl to prawdopodobnie nie pomyślisz już o wydaniu kolejnych pieniędzy na standardową stronę, której roczne odnowienie kosztuje 150zł. Kiedy przestaniesz płacić te 2000zł dla Panoramy Firm, okaże się że nie ma Cię nigdzie i ta właśnie myśl trzyma część firm w objęciach pf. Mam klientów którzy po 5-6 latach spędzonych na płaceniu, obudzili się że nie mają żadnych klientów z Internetu, podczas gdy ich konkurencja otwiera nowe filie i radzi sobie całkiem nieźle.

4. "Panorama Firm pozycjonuje Twoją stronę" - Odnośniki do Twojej strony internetowej, znajdujące się na pf.pl stworzone sa w taki sposób, aby roboty Google nie podążały ich śladem. Szcególnie dobrze jest to widoczne kiedy wyniki firmy w pf wyprzedzają standardową stronę. W dużym uproszczeniu nie byłoby to  możliwe gdyby odnośniki z pf miałyby jakąkolwiek wartość. Pokazuje to jednoznacznie że Panorama Firm nie pozycjonuje Twojej strony WWW, a pozycjonuje swoją stronę na Twoje Imię, Nazwisko i Nazwę firmy. Dodatkowo pozyskanego w ten sposób klienta wysyła na listę na której można znaleźc oferty Twojej konkurencji...

Generalnie jako marketingowiec powinienem powiedzieć, że każda forma reklamy jest użyteczna, jednak pamiętajmy że tą użytecznośc można w łatwy sposób policzyć i porównać z innymi narzędziami do promocji firmy dostępnymi na rynku.

Za 800 zł moja klientka miała 18 wizyt na swojej stronie internetowej. W tej cenie można przeprowadzic kampanię AdWords, która da nam wprost 100-800 wizyt na stronie w branży ślubnej i nawet 2-5 sprzedaży.

Kiedy następnym razem ktoś z Eniro zadzwoni do Ciebie... Przypomnij sobie ten artykuł.